lauantai 16. toukokuuta 2015

Ohjaus

Ristinivel liitäntä

Ohjausakseli
Ohjauspylvään asennon säätövipu
Kokoonpainuva akseli
Ohjauspylvään joustoliitos
Ohjausvaihde
Raidetanko
Raidetangonpää
Ristinivel liitäntä
-Vastaanottaa törmäysenergian yhdessä kokoonpainuvan akselin kanssa törmäyksen sattuessa

Ohjausakseli
-Kun rattia käännetään niin liike välittyy akselin avulla

Ohjauspylvään asennon säätövipu
-Sen avulla kuljettaja voi säätää ratin sopivalle korkeudelle

Kokoonpainuva akseli
-Vastaanottaa törmäysenergiaa

Ohjauspylvään joustoliitos
-Turvallisuudentakia, katkeaa kolarissa jolloin ohjauspyörä ei lähde pyörimään

Ohjausvaihde
-Muuttaa ohjauspyörän sivuttaiseksi pyörille

Raidetanko
-Liikuttaa raidetangonpäitä

Raidetangonpää
-Siirtää koko ohjausjärjestelmän toimittaman liikkeen pyörälle

Ackermannin periaatteen ihannevierintä ohjauksessa tarkoittaa, että kun pyörät kääntyvät mutkassa, sisempi pyörä kääntyy enemmän, kuin ulompi.

Pyörät eivät koskaan ole täysin suorassa, ne joko auraavat tai harittavat. Auraus tarkoiottaa, että pyörät on suunnattu sisäänpäin, tällöin sisäpinta kuluu enemmän. Haritus tarkoitaa, että renkaat on suunnattu ulospäin, jolloin ulkopinta kuluu enemmän

Camber-kulma= Auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma

Caster-kulma=Autossa olevan kääntyvän renkaan pysty suoran akselin ja kääntymislinjan välinen kulma, sivultapäin katsottuna
Caster-kulma
Camber-kulma
Haritus ja auraus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti