maanantai 18. toukokuuta 2015

Moottori

Luokan tekemä video: https://www.youtube.com/watch?v=e6gDOBmHwf8&feature=youtu.be

Nelitahtimoottorin toimintaperiaate; imu, puristus, työ ja poistotahti. Imutahdissa imuventtiili on auki ja männän alasmentäessä se imee seoksen sylinteriin. Puristustahdissa venttiilit on kiinni ja mäntä liikkuu ylös puristaen seoksen. Työ tahdissa tulppa sytyttää seoksen jolloin mäntä menee alas. Poistotahdissa pakoventtiili on auki ja mäntä liikkuu ylöspäin.


Vauhtipyörä

Kampiakseli
Männänrengas
Sylinteriryhmä/sylinterit
Kampiakselin laakeri
Venttiilin paininkuppi
Männänsokka, mäntä ja männänrengas
Hoonausjälki
Kiertokanki
Nokka akseli
Venttiilinjousi
Männäntappi
Männänsokka

Mitattiin vielä nokka-akselin soikeutta (alussa piti mitata kampiakselin soikeutta mutta hallista ei löytynyt)
Mitattiin kahesta kohtaa ja heitto oli 0.01mm
Mitattiin iskun pituus
mitattii sylinterin halkasija
Sit laskettiin sylinterin tilavuus 3.14 x 3.9^2=47.75 x 7,18 x 4=1.371

Kiristystiukkuus taulukko
On tärkeetä et pultit kiristetään momenttiin, jos momenttia ei löydy autodatasta katsotaan se tästä taulukosta. Riveillä ruuvien halkasiat (kierteenkoko, ei avaimen koko) ja sarakkeissa ruuvien lujuus luokat. Lujuusluokka näkyy pultin kannassa ja kierre mitataan tönärillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti