lauantai 16. toukokuuta 2015

Jarruhuolto

Alotettiin ottamalla pyörät pois, sitten otettii liukutapit irti jotta saataisiin satula pois. Sitten otettiin satulan runko irti, jotta saataisiin levy pois.Tämän jälkeen putsattiin liukupinnat ja laitettiin kuparitahnaa niihin. Liukutapit putsattiin ja voideltiin. Sitten laitettiin uusi levy kiinni, putsattiin siitä tehdas rasvat ekana. Uudet palat kiinni. Runko kiinni. Painettiin jarru mäntää siihen tarkoitetulla työkalulla. Laitettiin satula paikalle.  Kiristettii liukutapit ja pistettii runko kiinni. Lopuksi pyörä paikalleen.
Uudet palat sekä levy
Puristetaan mäntää kasaan jotta saataisiin satula paikalle
Liukupinnat voideltuna
Jarrujen ilmausta

Jarunesteet pitää vaihtaa kahden vuoden välein, koska jarrunesteet sekaan muodostuu vettä. Ja kun jarrunesteen seassa on vettä kolme prosenttia, tällöin kovaa jarruttaessa vesi alkaa ''höyrystyyn'' ja jarrut joustaa.

Jarrunesteen suurin sallittu vesipitoisuus on 3%.

Jos jarrupalat ja jarrulevy kuluvat vain sisäpuolelta vikana on se, että liukutapit ovat jumissa.

Työturvallisuudesta sen verta, että ilmatessa jarruja kannattaa pitää suoja laseja, sillä jos nestettä joutuu silmään, niin voi lähteä näkö.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti