perjantai 28. elokuuta 2015

4-tahti

Yleisin sytytys järjestys 1,3,4,2
Kampiakselin sivuprofiili
Nokka-akseli avaa kunkin venttiilin kerran kahden kampikierroksen aikana, joten nokka-akseli pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden.

1. Imutahti
-imuventtiili auki, mäntä alas, sylinterin polttoaine/ilmaseos tai pelkkä ilma
2. Puristustahti
-venttiilit kiinni, mäntä ylös, loppuvaiheessa syttyminen
3.Työtahti
-venttiilit kiinni, mäntä alas, pakoventtiili alkaa aueta
4. Poistotahti
-pakoventtiili auki, mäntä ylös

maanantai 25. toukokuuta 2015

Katsastustarkastus

Ensin tulostetaan katsastustarkastus lomake.
Korista katsotaan ruostevauriot.
Pakokaasutesti tehdään autolle.
Jarrut ja iskarit testataan dynolla.
Alustasta katsotaan nivelet/niiden suojakumit ja että kaikki osat ovat ehjiä.
Valoista katsotaan E-hyväksyntä, umpiot, kuvio, heijastinpinnat ja että ne toimii.

Linkkejä luokan tekemiin katsastus videoihin:

Pakokaasumittaus: https://www.youtube.com/watch?v=Nb_DDdjcOAI
Renkaidentarkastus: https://www.youtube.com/watch?v=-aAqoYdWlFQ
Valojentarkastus: https://www.youtube.com/watch?v=RFvC9cyAMyM
Etuakselistontarkastus: https://www.youtube.com/watch?v=hd_j3pgzlxs
Jarrujentarkastus: https://www.youtube.com/watch?v=-vEekIgAJic


Katsastustarkastus lomake

Jarrudyno/putki

täytyi jarruttaa keltaselle alueelle
Testintulos
Laskettiin jarruvoimia tällä lomakkeella
Tietokone näyttää jarruvoiman
Etujarrujentestaus dynolla
Jarruputki
Jarruputkityökalu
Valittiin rullast oikea pää ja puristettiin laitteella putkeen pääty
valmista
Toisenlainen pääty
takajarruntestausta dynolla

maanantai 18. toukokuuta 2015

Moottori

Luokan tekemä video: https://www.youtube.com/watch?v=e6gDOBmHwf8&feature=youtu.be

Nelitahtimoottorin toimintaperiaate; imu, puristus, työ ja poistotahti. Imutahdissa imuventtiili on auki ja männän alasmentäessä se imee seoksen sylinteriin. Puristustahdissa venttiilit on kiinni ja mäntä liikkuu ylös puristaen seoksen. Työ tahdissa tulppa sytyttää seoksen jolloin mäntä menee alas. Poistotahdissa pakoventtiili on auki ja mäntä liikkuu ylöspäin.


Vauhtipyörä

Kampiakseli
Männänrengas
Sylinteriryhmä/sylinterit
Kampiakselin laakeri
Venttiilin paininkuppi
Männänsokka, mäntä ja männänrengas
Hoonausjälki
Kiertokanki
Nokka akseli
Venttiilinjousi
Männäntappi
Männänsokka

Mitattiin vielä nokka-akselin soikeutta (alussa piti mitata kampiakselin soikeutta mutta hallista ei löytynyt)
Mitattiin kahesta kohtaa ja heitto oli 0.01mm
Mitattiin iskun pituus
mitattii sylinterin halkasija
Sit laskettiin sylinterin tilavuus 3.14 x 3.9^2=47.75 x 7,18 x 4=1.371

Kiristystiukkuus taulukko
On tärkeetä et pultit kiristetään momenttiin, jos momenttia ei löydy autodatasta katsotaan se tästä taulukosta. Riveillä ruuvien halkasiat (kierteenkoko, ei avaimen koko) ja sarakkeissa ruuvien lujuus luokat. Lujuusluokka näkyy pultin kannassa ja kierre mitataan tönärillä.

Hitsaus ja polttoleikkaus

Hitsauslaitteessa voi säätää kaarijännitettä eli virtaa ja langansyöttönopeutta. Hitsatessa käytimme tietenkin suojakaasua, jonka ansiosta saumasta tulee tasaisempaa ja hitsatessa ei synny pätkintää.
Polttoleikkasimme metallia happiasetyleeniliekillä ja polttoleikkauskärjellä. Ensin lämmitimme metallin punahehkuun, sitten liipasimesta painamalla leikkasimme metallin poikki. Jos polttoleikatessa tuli pääsee virtaamaan kaasupulloihin päin eli takaisin päin, takaiskuventtiili aukeaa ja estää kaasun virtauksen.
Polttoleikataan kappaletta
Polttoleikkauspää
 

sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Voimansiirto (video)

Linkki videoon, jossa kerrotaan voiman kulku:
https://www.youtube.com/watch?v=q9OHvCgG5kk

lauantai 16. toukokuuta 2015

Ohjaus

Ristinivel liitäntä

Ohjausakseli
Ohjauspylvään asennon säätövipu
Kokoonpainuva akseli
Ohjauspylvään joustoliitos
Ohjausvaihde
Raidetanko
Raidetangonpää
Ristinivel liitäntä
-Vastaanottaa törmäysenergian yhdessä kokoonpainuvan akselin kanssa törmäyksen sattuessa

Ohjausakseli
-Kun rattia käännetään niin liike välittyy akselin avulla

Ohjauspylvään asennon säätövipu
-Sen avulla kuljettaja voi säätää ratin sopivalle korkeudelle

Kokoonpainuva akseli
-Vastaanottaa törmäysenergiaa

Ohjauspylvään joustoliitos
-Turvallisuudentakia, katkeaa kolarissa jolloin ohjauspyörä ei lähde pyörimään

Ohjausvaihde
-Muuttaa ohjauspyörän sivuttaiseksi pyörille

Raidetanko
-Liikuttaa raidetangonpäitä

Raidetangonpää
-Siirtää koko ohjausjärjestelmän toimittaman liikkeen pyörälle

Ackermannin periaatteen ihannevierintä ohjauksessa tarkoittaa, että kun pyörät kääntyvät mutkassa, sisempi pyörä kääntyy enemmän, kuin ulompi.

Pyörät eivät koskaan ole täysin suorassa, ne joko auraavat tai harittavat. Auraus tarkoiottaa, että pyörät on suunnattu sisäänpäin, tällöin sisäpinta kuluu enemmän. Haritus tarkoitaa, että renkaat on suunnattu ulospäin, jolloin ulkopinta kuluu enemmän

Camber-kulma= Auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma

Caster-kulma=Autossa olevan kääntyvän renkaan pysty suoran akselin ja kääntymislinjan välinen kulma, sivultapäin katsottuna
Caster-kulma
Camber-kulma
Haritus ja auraus